Központi üzemanyag ellátó rendszer (új üzletág)

A JLR Whitley gyárban telepített üzemanyag kiszolgáló rendszer irányítástechnika tervezését, gyártását, szoftverét és telepítését a 3i Kft. készítette.

Az üzemanyag ellátás funkcionálisan elválasztható

  • a járművek kiszolgálása üzemanyaggal
  • a motor tesztelő cellák kiszolgálása üzemanyaggal

Járművek kiszolgálása üzemanyaggal

  • Az üzemanyag lehet különböző típusú benzin és gázolaj.
  • A járműveket 6 különböző típusú üzemanyagot tartalmazó tartályból és 20 hordóból lehet kiszolgálni.
  • A gépjárművezető a terepi STAHL ET-208 típusú terminálok egyikén választja ki az üzemanyag típust. A kiválasztás után a rendszer engedélyezi a megfelelő tartályhoz tartozó üzemanyag kiszolgálását.
  • A járművezetők azonosítása RFID kártyával történik.
  • A rendszerhez tartozik a tartálykocsik lefejtésének és a kármentő csatorna kiürítésének kezelése is.

Teszt cellák kiszolgálása üzemanyaggal

  • A rendszer feladata a tesztelő cellák ellátása különböző üzemanyagokkal.
  • Két teszt vonal van, az egyikhez 12 a másikhoz 8 teszt cella tartozik.
  • A teszt cellákba az üzemanyag forrása
    • a központi tartálypark, amely 7 tartályt foglal magába – amelyekből a járművek kiszolgálása is történik.
    • hordókból.
  • Hordóból kiszolgáló rendszerenként 2×12 db hordót tartamaz –
    • az egyik 12 hordó az aktív, amelyekből kiszolgálják a cellákat,
    • a másik 12 hordó, amelyek „hot standby” állapotban vannak.
  • A hordó tárolása és rendszerbe kötése különálló helyiségben történik, de ez szintén része a rendszernek.
  • Az üzemanyagok csövezéssel jutnak a cellákhoz.
  • A cellák üzemanyaggal való ellátásához szükséges gömbcsapok aktuátorait FESTO VSVA pneumatikus szelepszigetek vezérlik.

Biztonsági rendszer

  • a tesztelő cellák, a hordó kezelő helyiségek, illetve a tartálypark besorolása Zóna 1.
  • A megvalósítandó biztosági szint PLd.
  • A pneumatikus szelep szigetek nyomás mentesítését Festo MS6-SV biztonsági leeresztő szelepek végzik.
  • A tartálypark és a 2 db teszt cella rendszerhez 3 db S7-1518 F Siemens biztonsági PLC felügyeli.
  • A központi Safety Profinet gerinchez kapcsolódnak a safety PLC-k, amelyekhez a teszt cellák PN/PN coupler-en keresztül kommunikálnak.

A kezelői felület

  • A tartályparknál, illetve teszt cella soroknál is Stahl terminálok vannak telepítve a terepi kijelzéshez, míg a műszerszekrények kezelésénél Siemens TP1500 érintőkijelzők állnak rendelkezésre.
  • A kezelői felület kialakításához a terepen WinCC Runtime Advanced, míg a központi adatkiértékeléshez és tároláshoz WinCC 7.5 SCADA platformon lett elkészítve.
  • Az adatok tárolásához MS SQLserver 2016 adatbázis áll rendelkezésre.

Néhány a rendszer méretére vonatkozó adat

Hardver jellemzők db
Kábelek száma 2500
IO csatorna száma 2462
Kétállapotú jelzések, beavatkozások
Pneumatikus szelep 554
Töltő pisztoly, pozíció érzékelővel 39
Végállás kapcsoló 553
Lyukadás érzékelő 9
Szint kapcsoló 54
Analóg műszerek
Nyomás különbség távadó 44
Térfogatáram mérő 43
Szinttávadó 8
Nyomástávadó 167
Hőmérséklet távadó 27
Egyéb eszközök
Szivattyú 61
Gáz érzékelő 4
Kezelői felület db
Mért paraméterek 257
Képernyők száma közel 100
Trend képernyők 257
Ábra 1: Tartálypark
Ábra 2: Cella kiszolgáló pneumatikus szelepsziget
Ábra 3: Hordóból kiszolgáló állomás
Ábra 4: Szelepmátrix a hordókból való cella és tankoló állomások kiszolgálásához
Ábra 5: szelepmátrixot vezérlő penumatika panel